Z code.org jsem si tentokrát vybral další unplugged aktivitu (aktivitu bez počítače): https://curriculum.code.org/csf-19/coursed/10/ Jedná se o Conditionals with cards neboli podmínky s kartami.
Tvůrci aktivity si uvědomili, že podmínky If (true) a if – else se dají velmi dobře vysvětlit na pravidlech jednoduché karetní hry. Podmínky v těchto hrách jsou totiž jejich pravidla, která musejí všichni dodržovat a jsou jasně daná, nemají moc variací. Každé dítě asi ví že když hodí na kostce 6, tak hází znovu. Autoři aktivity na code org by z pravidla vytvořili kód:
if (hodím 6)
házím znovu
Stejně tak se dá formulovat nějaké pravidlo z karetní hry Prší:
if (soupeř vyloží 7)
líznu si 2 karty
Na toto pravidlo se dá jednoduše navázat a rozšířit podmínku vlastní zkušeností žáků ze hry:
if (soupeř vyloží 7)
if (mám vlastní 7)
přebiju soupeřovu 7
else
líznu si 2 karty
Takto můžeme do kódu přepsat další zkušenosti ze života žáků. V mé hodině se vyskytnul např. kód:
if (vstoupím do budovy)
nasadím roušku
Na code.org navazuje vlastní karetní hra, ve které si hráči postupně tahají karty a zapisují, kolik bodů za každou kartu dostanou. Zde je pracovní list i s výsledky: https://docs.google.com/document/d/1SsfkUoEg316vjBSxrRNLN4q4V2-yYW8HAK4m9snLtac/edit
Kód jsem se pokusil přeložit do češtiny následujícím způsobem:
Karty lze vybrat libovolně, ty v pracovním listu z code.org jsou dobře vybrané a navozují zajímavé herní situace.
K aktivitě jsem vytvořil i vlastní Kahoot: https://create.kahoot.it/share/if-else-karty/e8b2ef97-dc47-4268-a194-4ede6717e0ec
Jako pokračování bych si představoval, že žáci dostanou za úkol napsat program vlastní karetní hry, další hodinu přinesu do hodiny karty a některé vytvořené hry si společně zahrajeme.
Pokiaľ by ste niekto mali záujem, ku tejto aktivite sme preložili aj celú code.org metodiku (detailný plán hodiny). Voľne využiteľné a zdieľatelné: https://drive.google.com/drive/folders/1LQvK_Ays4k83Q6q3jF2ZeENf3Ud4Zrmb.